Örjan Englund: ”SVT tror själva att allt går schyst till”

Låtskrivaren Örjan Englund har haft mycket framgång i Melodifestivalen genom åren. Sedan 2006 han varit öppet kritisk mot hur tävlingen styrs. Nu verkar dock den hårda kritiken svalnat något.

2006 hoppade Örjan Englund av Svenska Musikförläggareföreningens (SMFF) expertjury som gör en första gallring bland allmänhetens bidrag. Detta i protest efter att han av en tillfällighet insåg att något inte stod rätt till.

– Jag hade mejlkontakt med Eva Hamilton och det var då jag av slump egentligen förstod att något var fel. Reglerna krävde då att alla låtskrivare var tvungna att vara med i Svenska Musikföreläggareföreningen. Det var långt ifrån alla, vilket jag tycket var mycket orättvist och det var därför jag hoppade av. Men nu har de ändrat reglerna, så i det stora hela tycker jag att det är rätt okej nu.

Örjan Englund berättar att hans avhopp från SMFF:s expertjury gjorde honom till ett ansikte utåt för Melodifestivalskritiker.

– Jag ville inte gå ut och kritisera låtvalen, det skulle bara bli patetiskt. Däremot har jag kritiserat systemet ordentligt och många har hört av sig till mig anonymt med kritik mot Melodifestivalen.

Och visst har Örjan Englund varit en stark kritiker. I en artikel i tidskriften Fokus har Örjan Englund bland annat sagt att SVT sysslar med ”maffiafasoner”. Han har även komponerat en protestlåt, ”Schlagerblues”, som också finns inspelad tillsammans med Jenny Bohman. Till låten följer beskrivningen: ”En dokumentation av melodifestivalåren 2002-2009. Och en sanning som fick SVT att bryta fusket med inskickade låtar.” I låten ger han gliringar till både Bert Karlsson och Christer Björkman.

Lionheart och M&L Records är väldigt överrepresenterade i tävlingen. Har du några tankar kring det?

– Lionheart och M&L Records jobbar väldigt starkt året om mot Melodifestivalen. De vet ungefär vilka artister de vill ha med varje år. De är bra på det här och därför blir svårt att konkurrera med dem. Man ska ha klart för sig att alla låtskrivare inte vill vara med. Har man lyckats ordentligt så skiter man i Melodifestivalen.

Är du inte lika kritisk längre?

– Jag har haft mycket dialoger med SVT och Eva Hamilton och jag tror faktiskt att de själv tror att allt går rätt till. Men SVT har inga skyldigheter att göra tävlingen så rättvis som möjligt. Problemet är att folk tror att allt går rätt till. Även personer som skriver låtar och skickar in tror det går schyst till. Men de ändrar reglerna från år till år för att förbättra, till exempel har de ändrat så att alla kan skicka in bidrag. Det kan vara ett svar på kritiken. Jag tycker också att Tomas Hall som nu åter driver Melodifestivalen är bra. Han jobbar med branschen i stället för emot den som några tidigare kanske gjort, berättar han och tillägger med ett skratt.

– Jag är så jävla trött på Melodifestivalen. Jag tror inte att så många egentligen vill ha tävlingen, men det är ingen som vågar säga något, det är bara jag som är så dum. Jag tror inte ens att SMFF vill vara med, de tjänar inget på det. SVT vill bara ha bra artister, de skiter i låtarna.

Lämna en kommentar

Filed under Intervjuer

Kommentera

