Hej, jurymedlem: Micke Cederberg

Micke Cederberg, 46 år, är programledare på Sveriges Radio P3. Han är en långkörare i urvalsjuryn och har vid nio olika tillfällen suttit och valt ut låtar till Melodifestivalen. 

Hur blev du tillfrågad att sitta med i urvalsjuryn?
– I år var nionde gången jag var med, så det var bara ett vanligt sms. ”Vi kör väl i år som vanligt”, ungefär. I år hade det skett en storstädning i juryn. Vi var ungefär tre stycken som har varit med mer än en gång. För många var det första gången.

Exakt hur går juryarbetet till?
– Vi går igenom en väldig massa låtar. Jag vill inte gå in på en exakt summa eller hur mycket tid vi ger varje låt, men det är tillräckligt för att få klar uppfattning om dem. Det är stressigt, men jag tycker definitivt att alla får en chans. Vi får också möjlighet att gå tillbaka och lyssna på låtarna igen.

Vet ni vilken artisten är som sjunger på låtarna?
– Inte alltid, i flera fall hör man det, men det är inte självklart att den artisten kommer att framföra låten i tävlingen. Ibland får vi veta att en demoartist framför låten.

Blir man påverkad om man vet vilken artist som sjunger?
– Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker inte det. Jag som varit med många gånger, och har ett ganska vältränat öra, kan också tänka mig hur ett bidrag skulle låta om den till exempel skulle framföras av en kvinna istället för en man. Men det är ändå låten som är i fokus.

Får ni några riktlinjer eller direktiv som ni skulle ha i åtanke?
– Ja, det får vi. Vi får veta vad vårt uppdrag är, vad vi ska väga in och vad vi ska tänka på. Urvalet ska inte bara vara baserat vårt eget tycke och smak. Jag vill inte gå in närmare på vilka de direktiven är.

Vilken är Christer Björkmans inblandning?
– Man kan beskriva honom som klassföreståndare. Han ser till att det är disciplin och att det är tyst i rummet när vi lyssnar. Men han är inte jury. Han guidar oss och förklarar vad vårt uppdrag är. Han styr oss inte och det är väldigt noga med att vi är utvalda för att vi ska ha åsikter. Det är vi som ska tycka och det är vi som ska välja ut låtarna.

Vad visste ni om bidragen?
– Vi får en titel. Ibland kan man ana vilken artist det är. Vi får inte veta vilken kompositören är. Det är för att det inte ska vara något jäv eller dylikt. Jag får ofta stå till svars, det är många som frågar: ”Hur kunde ni välja den?” Eller: ”Varför får G:son med så många låtar?” Men vi vet inte vem kompositören är när vi plockar ut låtar.

Du som varit med många år, hur tycker du juryarbetet har förändrats?
– Kvalitén på produktioner har höjts. När jag var med första året var det bara kassetter som skickats in. I år var det nytt att alla låtar var uppladdade i ljudfiler, där även allmänheten uppmanas att skicka in. Tidigare år har vi haft tusentals cd-skivor att bolla med.
– Jag har även suttit i lettisk urvalsjury. Det var annorlunda. I Sverige är det så hårt med sekretessen. Där fick jag 80 låtar med dålig kvalité skickad till mig på fyra cd-skivor och fick i ett formulär kryssa för om låten ”håller för final”, ”håller inte för final” eller ”vet inte”. Så fick jag faxa mitt svar. Som tack för det fick jag en DVD: ”Lettiska televisionen 50 år”. Det var kontrast var det.

1 kommentar

Filed under Hej, jurymedlem

One response to “Hej, jurymedlem: Micke Cederberg

  1. Pingback: Christer Björkman: ”Inte många kan göra det bättre än vi” | festivalinspektionen

Kommentera

