Hej, jurymedlem: Rita Jernquist

Rita Jernquist är 47 år, jobbar som musikredaktör på P4 och har suttit i urvalsjuryn en gång tidigare – inför Melodifestivalen 1999.

Hur gick det till när du värvades till urvalsjuryn?
– Christer Björkman ringde och frågade mig om jag kunde vara med. Jag jobbar med P4:s musikutbud och är samordnare för P4:s elva musikredaktörer. Det var antagligen därför.

 Exakt hur fungerar juryarbetet?
– Första gallringen hade förlagen redan gjort. Det hade kommit in knappa 3 000 låtar (de låtar som inte skickas in av de professionella förlagen själva – reds anm), förlagen hade gallrat och vi hade, tror jag, 1 100 låtar när vi påbörjade juryarbetet. Vi satt sju dagar i sträck tills vi var klara. Vi lyssnade och bedömde. Vi jobbade delvis i grupp och delvis allihop tillsammans och röstade. De bästa grejerna från varje dag plockade vi med oss till finalomgången sista dagen. Då var det sluten omröstning.
– Ibland hörde man ganska snabbt. Det kom in ganska mycket som inte var något att ha, om man säger så. Men ibland behövde man lyssna längre. Man behövde definitivt lyssna till första refrängen. Man lyssnade tills alla i juryn var färdiga. Man räckte upp handen och signalerade: ”Nu räcker det för mig.” Om det var någon som ville lyssna på hela låten så gjorde man det. Låten fick gå tills alla kände att de hade kunnat göra en bedömning av den.
– Sedan antecknade man mycket: om det var en man eller en kvinna, vad det var för genre, några värdeord. Ungefär hälften av juryn var människor som jobbar med musik på ett eller annat sätt och den andra hälften kom från helt andra områden. För mig, som jobbar med musiken på P4 och lyssnar på ny musik varenda dag, var det ingen stor grej att lyssna och bedöma; att ganska snabbt kunna värdera vad man tycker och sätta en genre på musiken. Det är en del av mitt dagliga jobb.

 Hade ni några riktlinjer eller direktiv som ni skulle ha i åtanke?
– Vi skulle tänka på att det skulle fungera i finalen, alltså i Eurovision Song Contest. Sedan måste man också tänka på att det ska fungera i tv. Att hela paketet ska bli bra. Men det är svårt att göra när man inte jobbar med tv. I första hand bedömde vi låten och artisten.

 Hade alla låtar samma chans att komma med?
– Ja, det tycker jag.

 Vilken var Christer Björkmans inblandning?
– Han fanns med, men röstade inte. Men för det mesta fanns han ändå med och plockade fram låtarna och så här. Men det var inte så att han sa vad han tyckte att vi skulle göra. Vi visste heller ingenting om materialet. Man får bara reda på vad låten heter. Det är helt rätt – jag vill absolut inte veta vem som har gjort låten. Sedan hör man ganska ofta vem det är som sjunger, om det är en känd artist, eftersom man jobbar i den här branschen. Men det vore en klar belastning att veta mer.

 En del hävdar att han styr juryn.
– Ja, jag vet inte vad jag ska säga, faktiskt. Nu får han ju verkligen styra, när han styr över 15 låtar själv. Om han försökte styra oss var det i så fall rätt sofistikerat. Vi lät oss inte ledas av honom, om man säger så. Ibland kunde han, när vi hade gjort ett val, i efterhand säga att han tyckte att det var fel. Men vi var ändå 15 personer. Han har nog velat styra mer än vad han kunde göra då i alla fall – och nu får han det. Nu kommer vi ju att vinna. Det vore väldigt tråkigt om vi inte gjorde det nu…

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Hej, jurymedlem

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s