Rita Jernquist: ”Jag blir så trött på Bert Karlsson”

När Festivalinspektionen pratade med Bert Karlsson hamrade han fast att det var Rita Jernquist, musikredaktör på P4, som skulle hållas ansvarig för att Py Bäckmans låt ”Magisk stjärna” fick en plats i Melodifestivalen 2010. Ett bidrag skivbolagsdirektören för övrigt kallade ”den sämsta låten som har kommit med någonsin”.
Rita Jernquist, som satt med i urvalsjuryn inför förra årets festival, slår nu tillbaka mot kritiken.

– Det är ren lögn. Men det är så typiskt Bert: vissa perioder hatar han mig och vissa perioder är vi vänner. Det handlar om att han så himla gärna vill styra – men mig styr han inte över. Jag är inte förvånad, säger hon.
Han påstår att du propagerade för den låten, men det stämmer alltså inte?
– Jag propagerade inte för den, men jag hade inget emot den heller. Men han har ändå inte den insynen.
Varför lägger han skulden på dig?
– Jag vet inte. Jag blir så trött på honom. Under vissa perioder är han skitarg på mig – så är det bara. Jag har hört alla möjliga saker. Han kåserar och skriver ibland artiklar i den här dansbandstidningen Får Jag Lov, och där står det saker om mig som gör att man bara häpnar. Men det är så han fungerar.
Vad skriver han?
– Han har väldigt mycket synkpunkter. Känner man Bert vet man att det är så det fungerar. Det är inget man bryr sig om.
Så här i efterhand tillstår dock Rita Jernquist att Py Bäckmans omtalade bidrag inte gjorde sig så bra i tv-rutan.
– Det var inte jag som valde ut den låten, men jag vet att vi diskuterade den. Den blev ju verkligen inte likadan i tv som den var när vi lyssnade på den, skrattar hon.

Kolla in det omdebatterade bidraget:

Lämna en kommentar

Filed under Intervjuer

Kommentera

