Köp dig en plats i Melodifestivalen

Så här gör du: Spela in en låt, gör en video och skicka den till SVT:s Webbjokertävling. Köp kontantkort för flera hundra tusen kronor och rösta på ditt bidrag.
– Den som har mest pengar vinner. Så är det, säger Fredrik Hanefalk till Festivalinspektionen.

För andra året i rad ställde Fredrik Hanefalk, tillsammans med bandkollegan Magnus Paues, upp med en låt i SVT:s Webbjokertävling. Det hela slutade med en åttonde plats för låten ”Get out”.
– Webbjokern var lite av ett skämt. Det tycker nog alla som var med. Tävlingen bygger på att folk sms-röstar, men eftersom att den inte marknadsförs blir resultatet att deltagarna själva bestämmer vilka låtar som går vidare.
Han berättar att runt 70 procent av de 26 000 röster de fick kom från dem själva.
– Vi lade ut runt 70 000 kronor. Hoppet var att vi skulle komma med och att pengarna då skulle betala av sig. Men vi visste vad vi gav oss in på. Vi kände till risken och vi hade råd med det.

Att en plats i Webbjokerfinalen kostar bekräftas av skivbolagsbossen Bert Karlsson. I en artikel i Aftonbladet avslöjar han att hans bolag i år satsade omkring 200 000 kronor för att få Webbjokervinnaren Jonas Matsson med låten ”On my own” med i Melodifestivalen. Jonas Matsson valde dock efteråt att skriva på för konkurrenten EMI, något som upprört Bert Karlsson som nu kräver tillbaka pengarna. I artikeln uppger Bert Karlsson att ”det kostar drygt 400 000 för en plats” i Webbjokern.

Till årets tävling inkom runt 790 000 röster till SVT, där varje sms-röst kostade 3,60 kronor. Sammanlagt röstades det för över 2 800 000 kronor. En summa som till stor del kom från de medverkande.
– Jag tycker att det ur ett public serviceperspektiv är konstigt att man har en musiktävling där folk köper sig en plats. Jag fick känslan av att SVT skämdes för tävlingen, säger Fredrik Hanefalk.
– Jag kan känna mig besviken på att SVT blundar för all kritik. Den kritiken jag framfört i korrenspondens med dem har de endast avfärdat med argumentet: ”Det är bara bra låtar kvar i finalen, då måste det vara så att folk röstat på dem.” Men så är det inte. Webbjokern är ett nytt koncept och då får man acceptera lite barnsjukdomar, men det känns lite halvdåligt skött. Jag kan också bli besviken på att de inte gjort en grej av tävlingen och kanske kört en trailer i tv. Hade allmänheten varit inne och röstat hade de självköpta rösterna haft mindra betydelse.
Hur skulle SVT kunna göra tävlingen bättre?
– Jag föreslår att de dels skulle kunna ha någon slags urvalsjury i början som begränsar antalet bidrag från början. Sen att det inte kostar någonting att rösta och att man röstar från en dator med en röst per dag. På det här sättet behöver folk inte ta sms-lån för att vara med i en musiktävling.

I en krönika på sajten ”Poplight” skriver Fredrik Hanefalk om sina erfarenheter i Webbjokern. Där gör han bland annat en parallell till ”Idol” och skriver: ”Idol får ofta kritik för att man, på ett arrogant och elakt sätt, slår sönder unga människors drömmar. I Webbjokern har man helt vänt på steken. Där tillåts unga människor, med eller utan talang, drömma i flera veckor. Så länge de har råd att betala för det.
– Idol kan vara mer humant på sättet de avfärdar människor. I efterhand kan jag ångra lite att jag var med i Webbjokern. Samtidigt som det var väldigt kul får man en avsmak för det hela efter ett tag. Jag kommer inte att ställa upp igen.

SVT kommer vid nästa publicerade artikel kommentera kritiken riktad mot årets Webbjokertävling.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Aktuellt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s