Bert Karlsson: ”Jag drog igång den här tävlingen”

Många har varit kritiska mot att Bert Karlssons skivbolag varje år får med åtskilliga bidrag i Melodifestivalen.Direktören själv håller inte med. Han tycker att det borde vara ännu fler.
– De som klagar är sådana som aldrig har skrivit en hit i hela sitt liv, säger han.

Låtskrivaren Bobby Ljunggren äger skivbolaget Lionheart. Bert Karlsson sålde sitt livsverk Mariann Grammofon till Warner Music 2006, men är fortfarande den som driver verksamheten.
M&L Records är ett samarbete mellan de två skivbolagen. Varje år sedan 2003 har M&L Records årligen stått för ungefär 20 av bidragen till Melodifestivalen, vilket innebär en absolut majoritet av låtarna. Av de totalt 32 låtar som tävlade i 2010 års Melodifestival var till exempel 18 knutna till M&L Records team av artister, låtskrivare och producenter – däribland Anna Bergendahls vinnarlåt ”This is my life”.
Många har varit kritiska mot det faktum att schlagergeneralen Christer Björkman själv bokas som artist via Lionhearts dotterbolag MLP. Dessutom har somliga framlagt argumentet att det är orimligt att ett enda bolag skulle vara så pass mycket bättre lämpade än alla andra att skriva ändamålsenliga låtar till Melodifestivalen. Konkurrensen är alltid stenhård och till årets upplaga skickades hela 3 852 aspirerande bidrag in.
Bert Karlsson besvarar kritiken med en retorisk motfråga:
– Vilka är det som vinner och kommer till final då? Vi hade sju av tio finallåtar förra året. De som kritiserar borde i stället visa att de kan skriva en bra låt och skicka in den. Eller på något sätt se till att det händer något med låten efteråt. Det gör de ju aldrig. De där som kritiserar är sådana som aldrig har skrivit en stark låt i hela sitt liv. Jag skulle kunna ha mycket mer kritik mot juryn än vad de har. Jag har varje år massor av bra låtar som inte väljs ut, säger han.

Och Bert Karlsson har redan riktat skarp kritik mot urvalsjuryn. I slutet av maj 2010 skrev han en debattartikel i Aftonbladet där han kallade juryn ”egotrippade popnördar” och krävde att Christer Björkman skulle få enväldig makt. Inför årets Melodifestival har Bert Karlssons önskan delvis gått i uppfyllelse – Christer Björkman har nu valt ut hälften av bidragen helt själv.
– Men nu har han ju krav på sig också att det ska bli bra. Jag är inte säker på att det blir det i år. Jag tycker inte att han har lyckats med urvalet, säger Bert Karlsson.
Men är det verkligen rimligt att förutsätta att en enskild person är mer kompetent än en hel jury som består av förmodat kvalificerade branschmänniskor?
– Nej, de är inte kvalificerade. Det finns inte mer än fem personer som kan bedöma det här i Sverige. En av dem är jag. Det finns ju ingen kompetens i branschen. Titta på hur ”Idol” ser ut! Det är en katastrof! Det finns inte en artist som har kommit fram där som har fungerat. Du har två som man kan säga är godkända och två halvgodkända. Mer är det inte. Ändå har de letat bland 10-12 000 varje år. Det är samma med låtar: lika illa är det där. Det finns inte några bra låtskrivare. Nu kan jag säga det här innan, för efteråt är det alltid lätt att säga det, men den största floppen i år kommer att bli RedOnes låt. Det kommer att bli årets flopp eller kalkon.
Är det ingen bra låt?
– Nja, det vet jag inte. Jag har inte hört låten. Det spelar ingen roll: jag vet att han inte kan skriva den här typen av låtar.
När Bert Karlsson ombes specificera sin kritik mot juryn säger han bland annat att den består av för många stockholmare.
– De har en konstig inriktning som inte stämmer överens med Melodifestivalens själ, så att säga. Det var därför de tog bort en sådan låt som Danmarks vinnarlåt förra året, som kom fyra i hela Eurovision Song Contest. Den skickade vi in till den svenska tävlingen flera år i rad. Jessica Anderssons bidrag (”I did it for love”) utnämndes till årets låt på ”Svensktoppen” förra året. Den skickade jag också in i flera år innan den kom med.
– De har en övertro på vilken artist som framför låten – och det har Christer Björkman också. Det är tidningarnas fel också: de vill ha kända artister, annars har de inget att skriva om. Då fokuserar man mer på de kända namnen än låtarna. Så den kritiken är helt befogad.

Att mer än hälften av alla bidrag hela tiden härstammar från M&L Records har en enkelt förklaring, menar Bert Karlsson.
– Det beror ju på att vi har de bästa låtskrivarna. De har inte med bolaget att göra. Du får ju titta på vilka som har skrivit låtarna. Vi jobbar med de bästa låtskrivarna. Det är inget annat. De som klagar är sådana som aldrig har skrivit en hit i hela sitt liv. Henrik Bie, till exempel, hade med en låt ett år (2008). Det fungerade inte. Han kom till andra chansen med de tre tjejerna (Caracola).
– Jag var den som drog igång den här tävlingen från början. Själv – utan Lionheart. Jag gav ut samlingsskivan själv första gången. Svante Stockselius kom till mig och frågade om man kunde göra en sådan här tävling; om man kunde få fram tillräckligt mycket låtar. Då satte vi igång alla låtskrivare som jag kände till och som var bra. Det var därför vi fick fram så mycket bra låtar. Vi har vunnit den här tävlingen 16 gånger, trots att det har varit olika system.
Det är också M&L Records som ger ut den årliga samlingsskivan med alla bidrag från Melodifestivalen. Albumet är varje år ett av de bäst säljande i Sverige och en annan faktor som har fått det som Bert Karlsson kallar för ”klagomuren” att rasa.
– Det är väldigt enkelt: det bolag som har med flest bidrag får ge ut skivan. Det är bara för andra konkurrenter att ta up kampen. De har ju struntat i den här tävlingen! De har inte brytt sig. Tävlingen hade inte blivit någonting utan Lionheart och Mariann. Det är vi som har haft hitsen genom åren. Vi har haft de flesta vinnarna hela tiden, säger Bert Karlsson.
Tror du inte att följden kan bli att ni får med extra många bidrag per automatik?
– Inte ett skit. Det har inte med det att göra. Jag skulle nog kunna ge dig tio låtar från Mariann som inte kom med i år och ändå är bättre än 20 av dem som kommit med.
Förstår du att det kan verka förmätet av dig att gapa efter mer när du redan är den som har med överlägset flest bidrag?
– Men det är ju för att jag är bäst. Det är så jävla enkelt. Jag presterar. Genom åren har jag haft ungefär 250 låtar med. Jag har vunnit 16 gånger och har dominerat det här i alla år sedan 1978. Det kan man inte göra om man inte kan allting.
Har ”vanliga” låtskrivare, som inte heter Thomas G:son, någon chans att få med låtar i Melodifestivalen numera?
– Nej, det tror jag inte – om de inte skaffar bra artister och bra inspelningar. Det är det de faller på. Det kan man ha kritik mot: att det är för mycket kopplat till artisten som sjunger på demon. Det håller jag fullständigt med om. Den kritiken för jag också fram. De borde se igenom det.
Kan du förstå de människor som ändå misstänker någon form av jävsituation?
– Nej, jag förstår inte det. Så länge de inte kan peka på att de har en låt som är bra som inte har kommit med. Då får de göra som jag har gjort i alla år: ge ut låten efteråt och visa att juryn hade fel. Varje år missar de många av mina låtar som borde ha kommit med. Jag har fyra låtar med i år som stoppades förra året. Elisabeth Andreassens låt, som är med i år, skickade vi in förra året med Molly Sandén. Den kom inte med då.
Hade det inte varit rimligt av Christer Björkman att åtminstone låta sina artistbokningar skötas av ett annat bolag? Ett som inte har något samröre med Lionheart?
– Det tycker jag också. Det håller jag med dig om. Jag fattar inte det heller. Jag tycker att det är helt fel att det är så.

Hur mycket insyn har du i hur juryns arbete går till?
– Tyvärr ingen alls. Jag skulle så jävla gärna vilja veta hur fan man kunde plocka med Py Bäckman förra året, till exempel. Men den tjejen som propagerade för den fick inte vara med i år. Hon jobbar på P4. Heter Rita Jernquist. Det var nog den sämsta låten som har kommit med någonsin.
En del hävdar att Christer Björkman styr juryns arbete.
– Nej, så är det inte. Han har styrt genrerna – det stämmer. Jag hade inte fått med Jessica Andersson förra året om inte han hade styrt in den genren. Det visade ju sig att den blev den största låten efter förra årets Melodifestival. Innan Christer styrde upp det hade de inte plockat ut någon låt från den genren. De hade bara plockat ut poplåtar.
Hur vet du att han inte har mer makt än så?
– Det kan man aldrig veta, men jag tror att jag har ganska bra inside information. Det är ändå svenska folket som har röstat fram vinnaren. Det är inte Christer Björkmans fel. Han presenterar tio bidrag till finalen, sedan röstar folk fel ändå. Det är därför vi har tagit in den internationella juryn, för att de inte påverkas av vilken artist det är eller vad tidningarna skriver.
Bert Karlsson menar dock att Christer Björkman har mer press på sig i år än tidigare, nu när han har fått utökad makt.
– Klarar inte Christer av det här så är han ju väck, naturligtvis. Förut har han kunnat gömma sig bakom en jury – det kan han inte längre.
Skivbolagsdirektören avslutar med ett litet stalltips.
– Jag är jävligt spänd på årets upplaga. Det kan nog bli en ganska bra final, det tror jag. Sedan måste ju rätt låt vinna också. Och rätt låt är Jenny Silvers. Den är skriven av samma låtskrivare som skrev Danmarks vinnarlåt förra året (Thomas G:son, Henrik Sethson och Erik Bernholm) och den är lika catchy. Spela 2 000 kronor på den så vinner du 100 000. Eller spela 100 kronor åtminstone.

Fotnot: Festivalinspektionen kommer successivt att försöka inhämta kommentarer från alla människor som förtjänar en chans till replik.

1 kommentar

Under Intervjuer

Ett svar till “Bert Karlsson: ”Jag drog igång den här tävlingen”

  1. Ping: Festivalinspektionen omnämnda i Aftonbladet | festivalinspektionen

Lämna en kommentar